Det tænkende klasserum - Building thinking classroom

Fortsæt din tænkning

I forbindelse med tekstarbejdet i dansk og læserbreve er her en artikel fra Information, der lige som mange andre læserbreve og artikler, er brugbare i DTK sammenhænge. Læserbrevet finder du her. https://www.information.dk/debat/2022/08/andreas-odbjergs-poetiske-brug-ordet-lort-goer-hoejskolesangbogen-vaerdig

Forberedelse:

Print artiklen ud og klip alle afsnit ud samt billedet på mange små strimler.

Bland dem rundt og kopiere dem, så de er klar til eleverne. Eleverne må ikke se artiklen som den er lavet af Information, da det så kommer til at handle om grupperne har samt den "rigtigt" sammen. Elevarket er nu det fotokopierede ark hvor teksten over hovedet ikke giver meningen i den række følge som de er sat sammen på. Teksten er nu gjort klar til fragmenteret læsning


Vejledning til Andreas Odbjergs poetiske brug af ordet ”lort” gør man Højskolesangbogen værdig
 
 
Teksten er gjort klar til en analyserende læsning (fragmenteret læsning).

Besked til elever:
 
”I skal nu genskabe en artikel som er skrevet om Andreas Odbjergs poetiske brug af ordet ”lort”. I skal klippe teksten ud og vende alle sedlerne med bagsiden opad. Alle i gruppen trækker én seddel til at starte med.
 
Placer tekststykkerne så de kommer til at give bedst mening. I skal være enige i gruppen om rækkefølgen. Når de tre sedler er placeret, trækkes to nye sedler som placeret i forhold til de sedler som allerede er placeret.
Teksten skal give mening for jer alle i gruppen. Sådan fortsættes til alle sedler med tekst/billede er placeret.”
 
Herefter tager dannes grupper efter korttræk.
 
”Gå i grupper og dan jeres artikel.”
 
 
Eleverne må IKKE kende det videreforløb. De skal kun koncentrere sig om en opgave ad gangen.
 
Når de har samlet deres tekst er det vigtigt at du som lærer IKKE vil rette i den eller bytte noget rundt. Eleverne har dannet deres udgave af artiklen - som den giver mening for dem. De må heller ikke se originalteksten på noget tidspunkt - for så bliver det en sammenligningskonkurrence i hvis der ligner mest.
 
Når en gruppe er færdig, kan du i banneren(øverst på tavlen) skrive: ”Hvordan beskrives ordet lort?”
(Banneren er der hvor du og andre grupper kan se hvad eleverne arbejdet. Hvis eleverne er vant til at ”stjæle” opgaver fra hinanden i fx matematik giver det mening at benytte den strategi.
 
”Hvordan beskrives ordet lort?”
 
Når en opgave er stillet, er det vigtigt at bevæge sig væk fra gruppen… Hvis du bliver stående, vil du typisk opleve at gruppemedlemmerne spørger dig i stedet for at snakke sammen. Du bliver hurtigt fanget som lærer ved en gruppe og kan derved miste overblikket over de andre grupper. Stil opgave og gå væk.
 
NB! Når opgaven er stillet, er det vigtigt at lærerens mærker den viden som der skal samlet op på til sidst. Denne gennemgang skal laves fra nu og til eleverne er færdige med den sidste opgave. Du må kun indramme noget ind som eleverne har skrevet.
 
Næste opgave: ”Hvad af afsenders mening/holder? Find argumenterne som passer til”
 
 
Næste opgave: ”find de vigtigste synspunkter og hvad opfordres læseren til?”
Hvis en gruppe går fast kan de få et hint: ”De 3 appelformer”
Uddybende hint: ”Etos (tillid), Logos (fornuft) og Pathos (følelser) brug eksempler fra teksten.”
 
Næste opgave: ”hvordan passer det på det læserbrev vi arbejdet med?”
 
De sidste 10 min er der en lærerstyret opsamling med de vigtigste pointer. Dette gøres ud fra det eleverne har skrevet på tavlerne og som du har markeret med rødt. Lige inden opsamlingen laver du runden med fx tal på elevernes tavler. Det er en god ide at skabe bevægelse, så vælg ikke tavler som er placeret ved siden af hinanden i den rækkefølge.
Tak til Christine Kildevæld som har været med til at udvikle opgaven.