Det tænkende klasserum - Building thinking classroom

Fortsæt din tænkning

Er du ikke i udvikling, er du i afvikling... Jeg vil ikke være i afvikling!
Troels Schnetler
Jeg er uddannet lærer fra Aalborg seminarium som innovativ studerende. Mine linjefag er matematik, fysik/kemi, musik og sløjd.

Jeg har arbejdet på Østermarkskolen i Aars siden færdiggjort uddannelse. Her har jeg primært arbejdet med matematik og fysik/kemi, og at jeg har min daglige gang i udskolingen. I mere end 10 år har jeg virket som beskikket censor i matematik og de sidste 5 år har jeg også været beskikket censor i mundtlig matematik.

Siden 2019 har jeg virket som matematikvejleder og er derefter blevet uddannet som vejleder i 2022. I den tid har jeg været med til at lave matematikpolitikken i kommunen samt handleplan og testplan på kommunalt niveau.

Siden jeg så Laura Wheelers tegning første gang har omdrejningspunktet for min tilgang til matematik været ud fra det tænkende klasserums 14 praksiser. Det har dannet grundlag for flere afholdte kurser. Internt på skolen, kommunalt, privatskole, matematiklærerforeningens kurser og andre steder.
Endelig har jeg fundet noget som lige er mig i det tænkende klasserum. En praksispædagogik som virker.
Troels Schnetler
At kaste sig ud i de 14 praksiser uden at have læst bogen eller nogen anden form for at have tilegnet sig viden om Building Thinking Classroom var en speciel oplevelse, så der blev køb den engelske bog. Først "grundbogen" og derefter tillægget. Så den danske oversatte udgave. Så oprettede jeg facebookgruppen "Det tænkende klasserum - building thinking classroom" som er den danske pendant til den engelske facebook gruppe "Building thinking classroom".

Siden hen har jeg haft fornøjelsen af at afprøve små forløb sammen med Lars Lund, Nick Hougaard og Adrian Bull i forbindelse med Vidensbaseret matematik.