Det tænkende klasserum - Building thinking classroom

Fortsæt din tænkning

Stacks Image 6
2 mariehøns

To mariehøns gik tur på samme blad. Den ene mariehøne var sort med 4 prikker og den anden var rød med 7 prikker.
- hvor mange prikker havde de to mariehøns til sammen?

Dagen efter var der to sorte mariehøns med hver 4 prikker og en rød mariehøne med 7 prikker. Hvor mange prikker var der i alt?

træk grupper og lad eleverne tegne og tælle prikker på et andet antal prikker på mariehøns. Det er vigtigt at der kun er to slags mariehøns 4 prikker (sorte) og 7 prikker (røde).

Når eleverne har opnået succes med at tegne og tælle prikker på mariehøns nogle gange kan de fx spørge til …
-kan du lave 11 prikker i alt på de mariehøns?
- kan du lave 12 prikker i alt?
14 prikker
18 prikker
21 prikker

osv.


Det er vigtigt at eleverne kommer godt i gang med at regne inden de bliver stillet over for den omvendte opgave - at finde antallet af mariehøns.

Hvilke andre tal kan eleverne finde frem til?

Kan man få 13 prikker i alt?
17 prikker?

Hvilke tal kan man IKKE få?