Matematikvanskeligheder og hva' så?
Hvordan kan vi afdække matematikvanskeligheder og hvordan kan vi afhælpe matematikvanskeligheder
Troels Schnetler
Når vi snakket om matematikvanskeligeheder er der tale om udfordringer som kan have flere forskellige baggrunde. I særlige tilfælde kan det bunde i noget kognitivt og det kan være tale om dyskalkuli (talblindhed).
Til de helt små er det håndgribeligt og handler tit om små mængder og tal, former og figurer mv. Til førs-skole børnene er der nogle indikatorer som vi kan kigge efter. Lad det være sagt at det ikke er ensbetydende med at man får/har matematikvanskeligheder, men der er riciko for det. I børnehaverne kan det være en god ide at holde øje med følgende:
- er det svær for barnet at tælle til 10?
- er det svær for barnet at se flest- færrest og størst - mindst
- er det svært for barnet at tælle konkreter op til 5
- er det svært for barnet at opstille tallene i orden fra 1 til 5
- er det svært for barnet at tælle ting korrekt op til 5
- er det svært for barnet at forstå sammenhængen mellem et tal og antallet
- er det svært for barnet at tælle forlæns eller baglæns på en tallinje
- har barnet svært ved eller ingen interesse i at tælle eller gruppere ting
- har barnet lav interesse for opmærksomhed på mønstre, variationer i størrelser og former
Dokumentet (huskelisten kan du finde her)